SEO är en förkortning för begreppet Search Engine Optimization. Kortfattat handlar det om att optimera en hemsida så att den syns högt i en sökmotors sökresultat. Den största sökmotorn idag är Google där cirka 90% av alla sök genomförs. Övriga sökmotorer såsom Bing och Yahoo står för resterande 10%. Det finns i dagsläget över 200+ rankingfaktorer som Google använder för att ranka en hemsida. Dessa faktorer har olika betydelse och inverkan på ranking där vissa spelar bra ny let större roll än andra. Du kan läsa mer om vad Google säger om SEO här.
För Google är kvalitet av största vikt så om ditt innehåll talar det språk som Googles robotar talar och uppfyller det som är best-practice för SEO så är du på god väg att få ökad trafik till hemsidan.
Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?
Då detta är en guide om SEO så kommer vi inte gå in på djupet om SEM men det står för Search Engine Marketing. Exempel på SEM är Google Ads och Microsoft Bing Ads. SEM handlar om att skapa annonser för sökfraser så man syns i sökresultaten. För Google så syns man antingen ovanför de organiska resultaten eller under dem. Ofta är det 3-4 annonser som syns ovanför sökresultaten. För dessa anno ser betalar man för varje klick.