Digital Annonsering

Varje dag görs över 55 miljoner sökningar på Google. Syns ditt företag? Om inte kan det vara väl värt att tänka efter om du ska låta dina konkurrenter synas med inte du. Vi hjälper till att optimera dina annonser och låter din verksamhet synas på sökord som är viktiga och relevanta för ditt företag. Förutom att synas på Google har vi goda kunskaper inom annonsering på Facebook och Instagram. Möjligheterna är stora!

Digital marknadsföring

Syns du bland alla sökningar som görs på Google varje dag?

0
sökningar dagligen
pay per click

Google Annonsering

Google Ads, tidigare Google AdWords, är Googles annonseringsplattform. Företag budar på olika sökord för att få synas i sökresultatet på Google och på andra webbplatser. Denna typ av annonsering är väldigt effektiv då du direkt kan nå ut till personer som söker efter just det som ditt företag erbjuder. Det är ett bra komplement till SEO, då du inte behöver vänta på att din sida ska avancera i det organiska sökresultatet. Sponsrade länkar, PPC (pay per click) och SEM (search engine marketing) är alla namn för köpta annonser i sökmotorer. Det innebär att du betalar för trafik till din hemsida, i form av en kostnad för varje klick som görs på din annons. 

Olika typer av annonsering på Google

Hur fungerar Google Search Ads?

Grunden i Google Search Ads, eller även kallat sökannonser, handlar om att få ditt företag synligt på Google vid relevanta sökningar. Det är därför viktigt att först göra en nyckelordsanalys för att ta reda på vilka sökord som är optimala att satsa på för just ditt företag. Varje klick kostar (därav att det även kallas PPC “pay per click”) och därför vill man synas vid rätt tillfälle! Ingen vill ju betala för massor av “onödiga klick”. Det finns olika sätt att minska den risken, bland annat kan negativa sökord användas.

Google Ads är en effektiv typ av annonsering eftersom du kan rikta in dig på exakt de personerna som söker efter de produkterna eller tjänsterna som just du erbjuder!

Beroende på hur mycket pengar ditt företag är beredda på att lägga på betalannonser väljs en lämplig månadsbudget ut. Du kommer aldrig spendera mer än den maxbudgeten du angivit och det är alltid möjligt att justera eller pausa budgeten när som helst inne på Google Ads kontot.

När relevanta sökord är utvalda skapar man olika kampanjer med olika ad groups som i sin tur består av olika ads. Det finns också möjlighet till segmentering, till exempel om du endast vill att dina annonser ska synas i Stockholmsområdet. Beroende på vilken typ av produkt eller tjänst ditt företag erbjuder väljs olika typer av annonser ut. Det finns flera alternativ, såsom Search Ads, Display Ads och Google Shopping annonsering (som du kan läsa mer om i flikarna bredvid). När de har valts ut kan arbetet med annonsskapandet börja för att därefter kunna gå live. När väl kampanjerna är live kommer du direkt synas för potentiella köpare som söker efter det du erbjuder.

Nedan kan du se att det kom upp en Search Ad vid sökningen “hundmat”. Om det är många företag som budar om samma sökord kommer även vissa annonser att synas längst ner. 

google search ads

När annonserna visats under en period är det lämpligt att följa upp och se hur det har gått. Då är det lättare att skruva till och optimera dem. Det är ett arbete som bör ske löpande för bästa möjliga resultat och för att ha så optimerade annonser på Google som möjligt.

Allt med Google Ads är mätbart!

Google, liksom dina kunder, premierar väl producerade kampanjer. Det är viktigt att det finns en röd tråd genom sökord, annonstexter och landningssidor. Google sätter en “quality score” på annonserna, vilket kort betyder att Google betygsätter kvaliteten och relevansen på en skala mellan 1-10. Andra parametrar som även spelar in för rankingen är budget och klickfrekvens (CTR). 

Vad kan vi på maximerce göra för ditt företag?

Tillsammans med dig som kund sätter vi upp rimliga mål med din Google-annonsering. Vi kan hjälpa dig sätta upp ett välstrukturerat Google Ads konto, skapa kampanjer med olika annonser som lockar potentiella kunder och analysera resultatet. Självklart vill vi att du som kund ska få ut mesta möjliga med den lagda budgeten och därför ser vi till att optimera annonserna allt eftersom. Uppföljning är en viktig del (hur ska vi annars vet om målen har uppfyllts?) och vi låter även dig som kund få en lättöverskådlig rapport över hur kampanjen har fortlöpt.  

Vad är Google Shopping?

Google Shopping annonser kallas också ibland för produktannonser eller Product Listing Ads (PLA). Det är ett perfekt format för e-handlare som vill öka sin försäljning, då det genererar bra exponering av produkterna direkt när någon söker efter dem. Vid en sökning visas nämligen en produktbild samt rubrik, pris och butiksnamn.

Google Shopping är en guldgruva för e-handlare vid rätt användning.

En annons genom Google Shopping ger användarna en känsla för produkten innan de ens har tryckt sig vidare, något som ger fler kvalificerade potentiella kunder. Liksom vid sökannonser betalar man enbart när någon har klickat på annonsen. Om man gör rätt, konverterar Shopping annonser bra. Men, det finns en del saker att tänka på och det gäller att ha olika tänk jämfört med sökannonser. Produktinformationen bestämmer vilka sökord du syns på och det går inte synas på exakta sökord som med sökannonser. Däremot kan negativa sökordslistor användas för att minska olönsam exponering. Ytterligare går det bara att länka en Shopping annons till en produktsida och inte till en kategorisida.

En viktig del för att skapa lyckade Google Shopping annonser handlar om att ha ett optimerat produktflöde. Det är produktflödet som kopplar ditt lager till Googles annonskanal. Om din data är optimerad är också sannolikheten mycket större att dina annonser visas vid relevanta sökningar. 

Var syns Google Shopping annonserna?

Om en sökning sker på datorn kommer Google Shopping annonserna att visas högst upp (ovanför sökannonser och det organiska sökresultatet) eller på högra sidan. På andra enheter som tablet och mobil kommer annonserna att synas överst. Utöver detta kommer också produkterna att synas i en shoppingportal hos Google, där det är möjligt att bläddra bland produkter.

Nedan kan du se exempel på Google Shopping annonser som kom upp vid sökningen “ridstövlar”.

Google Shopping Ridstövlar

 

 

 

 

 

 

 

 

Vad är Google Display Ads? Hur fungerar Display Ads?

Google har ett stort displaynätverk världen över som består av bland annat hemsidor, bloggar, videokanaler såsom YouTube och mobilappar. Det är där Google Display Ads visas. Med andra ord, Display Ads är visuella annonser som syns på webbplatser som valt att använda en del av sina exponeringsytor till Googles betalannonser. Du vet själv att det ofta typer upp banners i sidan av en webbplats. Fastän du kanske inte väljer att klicka dig vidare har företaget och dess produkter/tjänster vistas för dig. I längden kan därför den här typen av annonsering bidra till att det annonserande företaget hamnar top-on-mind!

Enligt Google når displaynätverket mer än 90% av alla internetanvändare på över 2 miljoner webbsajter.

Ett bra tips när man ska börja med Display Ads är att använda dem för remarketing. Det är ett effektivt sätt att påminna en potentiell kund som visat intresse för dina produkter/tjänster. Genom att synas på olika webbplatser under en tid bidrar du till att besökaren påminns om det som den varit intresserad av tidigare. Remarketing är ett bra sätt att hålla dina potentiella kunder engagerade och för att optimera dina Display Ads. Det kan vara skillnaden som bidrar till att ditt företag får en konverterande kund istället för en besökare som glömt bort ditt företag efter att den lämnat din hemsida.

Display Ads gör att ditt företag kan synas för en låg kostnad på relevanta webbplatser. Det kostar bara när någon klickar på en displayannons.

Det råder inga tvivel om att Google displaynätverk är enormt. För att nå rätt personer som har hög potential att bli nya kunder krävs det att man jobbar systematiskt med displayannonseringen. För att nå rätt målgrupp vid rätt tillfälle används olika inriktningsalternativ. Exempelvis kan man bestämma att annonserna bara ska visas för personer som redan har besökt vissa specifika webbplatser eller uppfyller förutbestämda kriterier. Det går även att nå nya användare med liknande intressen som dina webbplatsbesökare eller redan befintliga kunder. Det finns goda möjligheter att rikta in dina kampanjer mot specifika målgrupper.

Liksom vid de andra annonsformaten bör Google Display Ads optimeras och justeras regelbundet för bästa möjliga resultat.

Flexibla upplägg

Vi kan sköta annonseringen för ditt företag under några månaders tid för att sedan lämna över, eller så fortsätter vi gärna att optimera dina kampanjer. Våra flexibla upplägg finns till så att du som kund hittar ett alternativ som passar dig och som du känner dig nöjd med:

  • Engångsuppdrag
  • Löpande optimering i Google Ads

Vi på maximerce hjälper dig att:

  • Sätta upp mål för dina kampanjer
  • Analysera och ta fram nyckelord till dina kampanjer
  • Sätta upp ett Google Ads konto (om det inte redan finns ett)
  • Utforma lockande annonser så att potentiella kunder blir nyfikna på din produkt/tjänst
  • Löpande rapportering och analys av ditt Google Ads konto
  • Kontinuerlig optimering av annonser
  • Svara på frågor om din annonsering om det finns några frågetecken

Vi finns med längs hela vägen och vi finns alltid här för att svara på frågor.

Kom ihåg! Vi kan hjälpa till att sätta upp ett Google Ads konto åt dig och sköta annonseringen, men det är alltid du som äger kontot.

 

Facebook Annonsering

Det är kanske inte så förvånande att Facebook är världens största sociala nätverkstjänst. Annonsering på Facebook är dessutom effektiv eftersom du kan nå ut till väldigt specifika målgrupper. Varför kan man då det? Jo, Facebook samlar en mängd data om alla deras användare som vanor och intressen. Det gör det möjligt att begränsa din kampanj ordentligt och bara rikta den till en nischad målgrupp. 

Genom annonsering på Facebook kan du påverka potentiella kunder genom hela den digitala kundresan. Från att skapa annonser som ska öka medvetenhet genom brand awareness, konverterande annonser för att öka försäljningen till att remarketingannonser som riktar sig till besökare som redan varit inne på din webbplats. 

Nå fler potentiella kunder kostnadseffektivt genom Facebook annonsering idag!

Facebook Annonsering

Instagram Annonsering

Instagram är näst störst av alla världens sociala medier. Om ditt företag har en yngre målgrupp lämpar sig Instagram speciellt bra då över 67% av alla internetanvändare mellan 12-35 år använder Instagram dagligen. För att lyckas på bästa sätt gäller det att skapa visuella och inspirerande annonser. 

Då Instagram numera ägs av Facebook skapas annonserna till Instagram i Facebook Ad Manager. Det ger goda möjligheter till segmentering så att annonseringen riktas till rätt målgrupper utifrån till exempel ålder, kön intresse och demografi.

Vi hjälper dig nå din målgrupp! Är du nyfiken? Kontakta oss idag för att få mer information om vad vi kan göra för ditt företag.